Wikia

Marty: "You built a time machine... out of a DeLorean?"
Doc: "Yes, the way I see it, if you want to build a time machine out of a car, why not do it with some style? Besides, the stainless steel construction aids in the flux dispersal...look out!"
— Doc en Marty tijdens de eerste test
Arrival1

De DeLorean na zijn eerste reis.

De DeLorean tijdmachine is de succesvolste uitvinding van Doctor Emmett Brown. De tijdmachine is gebouwd van een DeLorean DMC-12 sportwagen die 88 mijl per uur moet bereiken om te kunnen tijdreizen. Nadat Doc in 1955 uitgegleden is in zijn toilet, terwijl hij een klok aan het ophangen was, kreeg hij een visioen van de flux capacitor. Deze heeft hij naderhand in elkaar gezet en was voltooid in 1985.

GeschiedenisEdit

De eerste testEdit

Bf1firetrails

Doc en Marty staan in de brandsporen die tijdens de eerste test zijn achtergelaten.

In de nacht van 26 oktober 1985 onthult Doc Brown zijn creatie aan zijn vriend Marty McFly bij de Twin Pines Mall. Voor zijn eerste test stuurt hij zijn hond Einstein één minuut naar de toekomst. Wat er in die scène gebeurt gaat als volgt: nadat Doc de motor sneller liet lopen tot aan de 60 mijl per uur (97 km/u) met de rem erop, liet hij de rem los om de auto in de richting van Doc en Marty te sturen. Er ontstond een vage bolvormige gloed aan de voorkant van de auto. De randen werden verlicht, interne circuits gingen gloeien en de flux capacitor ging sneller branden. Ineens leek de auto te exploderen, net voordat het Doc en Marty bereikte. Daarna kwamen er brandsporen op het asfalt waar de auto zou hebben gereden, waardoor de tijdverplaatsing heeft plaatsgevonden.

De reis vond voor Einstein direct plaats, maar Marty en Doc moesten één minuut wachten om Einstein te zien. Ondertussen vroeg Marty waarom een DeLorean is gebruikt. Doc legde uit dat het stijl nodig had en hij liet blijken dat de roestvrijstalen constructie van de auto zorgde voor de tijdverplaatsing.

Opeens verscheen de auto waar Doc en Marty stonden. Met piepende banden kwam de auto met een bevroren buitenkant tot stilstand. Door de tijdreis was de auto super afgekoeld, waardoor het voor Doc lastig was om de portier te openen. Binnenin de auto was Einstein ongedeerd gebleven, terwijl Marty dit wel erg opmerkelijk vond. Doc liet daarna aan Marty de binnenkant en de bediening van de auto zien.

"First you turn the time circuits on. This one tells you where you're going. This one tells you where you are. This one tells you where you were."
―Doc Brown

Terwijl Doc datums invoerde, gebruikte hij 4 juli 1776 en 25 december 0000 als voorbeelden, voordat hij “de belangrijke datum in de wetenschappelijke geschiedenis”, 5 november 1955 invoerde. Daarna stapte hij uit de DeLorean en haalde herinneringen op over het verleden, voornamelijk over Old Man Peabody die een boerenbedrijf met pijnbomen had.